Fortsæt til hovedindholdet

Transport

Fokus på
Effektivisering, opgørelse og reduktion

Indkøb af produkter og services vejer tungt i klimaregnskabet og udleder store mængder CO2

Transport udgør en vigtig del af kirkens klima- og miljøaftryk da den både falder under varetransport og som persontransport. Mange ansvarsområder i folkekirken kræver transport, og ofte er fossil energi stadig udgangspunktet. For at leve op til folkekirkens fælles klima- og miljømål, er det derfor vigtigt at fokusere på, hvor meget vi transporterer os, og ikke mindst hvordan.

I Folkekirkens klimaregnskab hører transport hovedsageligt under Scope 3 (se faktaboks), som omfatter de indirekte udledninger, der sker uden for organisationens egne bygninger og direkte energiforbrug. Scope 3 dækker bl.a. over udledninger fra indkøbte varer og tjenester, leverandør aktiviteter, affaldshåndtering og transport i forbindelse med varelevering, persontransport og rejseaktivitet. Det betyder, at selvom transporten ikke altid sker i kirkens egne køretøjer eller på egne anlæg, er den stadig en påvirkning, som folkekirken er ansvarlig for at medregne og handle på.

FAKTA

Om Scope 3-udledninger fra rapport om folkekirkens klimaaftryk

  • Scope 1 er de direkte CO₂-udledninger fra kilder, organisationen selv ejer eller styrer — fx egne fyringsanlæg og egne køretøjer.

 

  • Scope 2 er de indirekte udledninger fra den energi, man køber — fx el og fjernvarme, hvor udledningen sker hos energiproducenten.

 

  • Scope 3 er alle andre indirekte udledninger i organisationens værdikæde — fx indkøb, vareproduktion, affald, leverandører og transport af mennesker og varer

 

 

  • At udledning er indirekte og f.eks. kommer fra fra råstofudvinding, produktion, og transport af et produkt gør det svært at lave præcise udregninger af udledningen. En tommelfingerregel er dog, at alt, der koster penge, udleder CO2, og ved at købe og forbruge disse produkter, stimuleres efterspørgslen og produktionen af nye produkter.

 

Læs mere: Kortlægning af folkekirkens klimaaftryk og biodiversitet på kirkegårdene

 

Uanset om indkøb handler om hårde hvidevarer, bygningsrenovering eller mødeforplejning, er det altid relevant at overveje:

• om forbruget er nødvendigt 
• om genbrug er muligt 
• om andre løsninger belaster klimaet mindre

Fra "Kortlægning af folkekirkens klimaaftryk og biodiversitet på kirkegårdene",  side 20
Huskeliste til

indkøbssedlen

MAD OG DRIKKE (indkøb til fortæring)

  • Køb lokalt
  • Køb i sæson
  • Køb plantebaseret
  • Køb økologisk
  • Køb med minimal emballage

 

RENGØRING OG VEDLIGEHOLD

  • Prioritér miljømærkede produkter til daglig rengøring og vedligeholdelse ude og inde (f.eks. Svanemærket og EU-blomsten)

 

INTERIØR, TEKSTILER, KONTORARTIKLER, ELEKTRONIK m.v.

  • Prioritér reparation af ødelagte produkter over nyanskaffelse
     
  • Prioritér miljømærkede produkter (FSC, GOTS (tekstiler), Svanemærket, EU-blomsten)
     
  • Kvalitet og æstetik er også bæredygtighedsfaktorer. Kan produktet holde i lang tid - og er I villige til at bruge det i lang tid? 
     
  • Tænk på produkternes livscyklus: Bliver det til affald, når I ikke længere kan/vil bruge det? Vil det kunne bruges af andre? Kan materialerne genanvendes? Brug også dette til at prioritere klimavenligt, når I køber ind. Se i øvrigt Affald
Inspiration

Transport